Ett kort besök i Sverige

Ett kort och intensivt besök i Sverige. Jag behöver pusta och det ska erkännas att det är bra underbart att andas ren, frisk luft och kunna dricka vatten direkt ur kranen. Härligt. Men underbart är kort, jag reser tillbaka redan den 26/4.Jag har begåvats med ett till barnbarn,Timothy. Gossebarnet ska beskådas på Påskdagen och det ska bli spännande att möta en ny liten människa.

 Teodor & Timothy

Emma (dotter) & Iris (Emmas sambo) kommer upp ifrån Malmö så då hinner jag träffa dem också innan jag åker tillbaka till Ghana. Jag ska hinna med tusen saker innan jag åker tillbaka, men har begränsat mig till det viktigaste, eftersom jag i vanlig ordning när jag kommer till Sverige, blir förkyld i samma veva som jag kliver av flyget. Men läkarbesök blev i alla fall inbokat och det känns viktigt, jag har hamnat mellan fem stolar nu när min svenska läkare inte vill röra i mina ordinationer och min Accraläkare hänvisar till min svenska läkare. I Accra är det dessutom så att jag träffar olika läkare varje gång jag kommer till sjukhuset och det känns inte bra, inte alls bra! Så jag ska se mig om efter ett annat sjukhus där de kan garantera kontinuitet. Viktigt med tanke på Waranbehandlingen. Tandläkaren är ett annat måste innan jag åker tillbaka. Har bitit bort en liten flisa ur en tand och känner att den rämnar undan för undan, så jag vill ha det fixat.

Jag har precis pratat med dem i Ghana. Har äntligen hittat någon som jag kan skicka pengar till, så de kan snickra vidare på barnhemsbygget. Två av byggnaderna har nått takhöjd och den tredje är uppe i fönsterhöjd. Jag hoppas att få foton idag så jag kan skicka ut dem.

 Baksidan ena längan.

 Kök & förråd i separat byggnad.

 Framsida andra längan.

 Det tredje huset som är Boy´s Quarter. Där ska Tomas bo som ska sköta allt praktiskt. Dvs det jag inte gör;) En trött rörmokare, byns enda ser över sitt verk.

 

Så nu har jag aktiverat social welfare i Hohoe så de kan börja undersöka vilka barn som kan bli aktuella. Noah, Moses, Oscar, Oscars syster Kafui och lilla Michelle är redan klara, så jag räknar med att kunna ta in 3-5 barn till. Jag ser många barnhem i Ghana där man har 25-35 barn. Det blir en märklig stordriftseffekt och barnen blir även ute i samhället betraktade som ”barnhemsbarn”. Jag vill undvika det och också försäkra mig om att jag inte har fler barn än att jag kan försörja dem själv om jag inte skulle få igång faddersystemet fullt ut. Idag har jag köpt skor på Myrorna, fina hållbar,  alltsammans för 330 :-. Hur vi lever vi svenskar!!

Foto: Skor till alla. Opoman shoes for you!!

 

Du som är intresserad av att vara fadder delar fadderskapet med två andra. Så det är m.a.o tre faddrar till varje barn. På så sätt räknar jag med att någon, kanske någon gång i framtiden kan komma och besöka ”sitt” barn. Vill man vara ensam fadder till ett barn kan man givetvis välja att vara det. Barn och faddrar blir länkade till varandra och ni får följa med på ”ert” barns resa genom livet. Vardag och fest, skola och utbildning. Att vara fadder innebär att man betalar 150 :-/ månad. Med tre faddrar innebär det 450 :- och det räcker för att täcka skola och det dagliga livet. Gör en intresseanmälan till [email protected]. så skickar jag ut betalningsuppgifter. OBS! Pengarna går oavkortat till ”Ditt” barn. Jag behöver dem inte ;) Om du vill kan du starta inbetalningen redan nu till konto 8420-2 435 037 924 det är mitt privata konto i Swedbank. Det går inte att sätta över pengar till Ghana från alla svenska banker, så därför är det säkrare att göra så här. Märk inbetalningen med namn och adress så jag/vi kan skicka ut information om ”ditt” barn. Barnhemmet drivs av min organisation i Ghana. Anledningen till att organisationen har sin bas i Ghana är att man inte har rätt att starta barnhem om organisationen inte är Ghanabaserad. Det finns många stora bl.a, amerikanska organisationer som sponsrar olika barnhem, men de som driver barnhemmen måste likafullt ha en organisation registrerad på plats. För att göra livet enkelt så är allt jag gör döpt efter mig själv, så kanske jag kan komma ihåg det även när/om jag blir gammal och gaggig. Så min N.G.O (non guvernement organisation) heter Kata´s CPC (children protektion center) och har sitt säte i Wli. När man så har registrerat sin organisation (vilket i sig bidrar till att man åldras 10 år) så ska man då ha ett godkännande av social welfare, (jmf med svenskt socialkontor) det kan man ganska enkelt lösa genom "det onämnbara", men eftersom jag inte jobbar på det sättet går det sin gilla gång, med hembesök, intervjuer, osv.

Den 23/4 kommer jag att hålla ett informationsmöte här i Västerås. Kl. 17.00 på Aros Congress Center. Det blir det tredje infomötet jag håller och jag hoppas på samma uppslutning som till de tidigare mötena. För den som känner sig osäker och tvehågsen så är det ett perfekt tillfälle att träffa andra volontärer som redan har varit hos mig i Ghana och kanske också knyta kontakter med andra som planerar att resa under samma period. Byn är liten och det kan vara kul att veta att det finns andra volontärer på plats under samma tid som en själv. Många frågar om det är Ok att anhöriga och vänner hälsar på under tiden de ”volontärar”. Det är det så klart och i den mån det finns plats kan de också bo med oss. Annars finns det andra boenden i byn. Jag har bestämt mig för att packningen ska vara klar när jag åker tillbaka denna gång! Det är alltid något som blir kvar i Sverige. Väldigt irriterande, men det beror på att jag alltid gör sista minuten packning, nu handlar jag varje dag och packar vart efter. Jag hade en plan att skicka en container med grejor, men hoppar över det ett tag. Det är dyrt som tusan och så vet jag inte riktigt vad jag ska packa i den, mycket byggrejor dyker ju upp i Ghana nu eftersom vi expanderar med en väldig fart. Så jag väntar och ser. När jag kommer ner ska jag börja att snickra på ett hönshus, nu är det ju folk på marken i stort sett dygnet runt, så jag kan börja att flytta in djuren. Grisarna ska jag ha hos en kompis en bit bort, tomten är inte så stor och vi har börja att gräva för en pool, så det blir bra att placera grisarna en bit ifrån. Har funderat på att ha några får, men kan inget om hur man sköter dem, men jag får fråga någon som vet. Är mest bekymrad för slakten av diverse djur, det får man sköta själv hemma och det känns inte allt för upplyftande. Två hundar står på dagordningen också, men det får vänta tills vi har kunnat flytta in provisoriskt. Kök, förråd och en toa blir klart redan nästa månad så om allt går vägen så flyttar vi in där tillfälligt, till dess att rummen är klara. Hundarna behöver jag för att vakta marken. Jag kommer inte att bygga någon mur runt tomten vilket man vanligtvis gör. Jag vill inte utestänga den fina utsikten, men det gör ju att man inte utestänger något/någon. Det kommer att bli en häck runt om så något hindra barnen från att försvinna ut i djungeln. Jag ser tummeshöga Michelle framför mig som annars skulle vara borta på två sekunder. Han är så snabb.

 Jag och Michelle

 

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0