Påsk

En väninna till mig  (Eva) har hållit oss alla på Fb uppdaterade om händelser och meningen med de olika helgdagarna i påsk. Detta fick man ju naturligtvis lära sig i skolan, men det är ändå trevligt att bli uppdaterad. Vi behöver det, allihop!! Det är så oändligt lätt att virra bort sig i måsten, prylar, jobb, många gånger tackar jag min korta stubin, den som inte gett mig tålamod nog att hålla på koppla ihop tv med datorn och datorn med telefonen. Numera kan man slå på och av lyset i huset/lgh även om man befinner sig på andra sidan jorden. När tar vi oss tid för det viktigaste att bara vara?

 

Det här är Eva som skriver så fint om påsken ;)

Nu är ju jag kanske inte rätt person att skriva om det, eller så är jag det. För mitt i det virrvarr av saker jag gör hela tiden så kan jag (ännu) slita mig loss, ta med pojkarna upp till vattenfallet, bada simma och bara vara. Det händer inte ofta, men det ger en enorm energi. Min vän Malin F. skickade ut bilder igår. hela hennes familj är i fjälltrakterna runt Malgomaj och de var så härliga bilder, att göra något tillsammans att ta sig tid och kraft skulle jag också vilja säga. För det är ju inte bara, mycket som ska fixas. En annan bild som jag fastnade för på Fb var H-O B:s bild från första vårsittningen vid ån, utanför hans hus. Härligt, harmoni. Jag kom på mig själv med att sitta och sura över att tåget inte går hela vägen till Stockholm (jag ska dit idag) utan att man måste byta till buss i Kungsängen. Men ”so what”, jag ska ju äntligen få träffa min familj.

Teodor&Timothy

  Emma (dotter) & Iris (hennes sambo)

Verner (Annas man)

Anna 2011

 

Arbetet med bygget i Ghana går framåt, när jag startade så byggde vi en ny väg först för att komma fram till tomterna. Vi har haft en provisorisk bro över ett stort dike vid huvudvägen. Diket är gjort för att hålla undan vattnet under regnperioden. I går hade grabbarna på eget initiativ byggt en riktig betongbro över. De finns två bilar i byn, men folk har vallfärdat från trakterna runtomkring, så att bygga bron var ett fint initiativ. Inte minst med tanke på alla transporter med materiel också. Det är många som har svurit när de suttit fast i diket ;)

 

Planen med fadderskap för barnen är igång. Nya vänner och gamla vänner ansluter sig, det är kul det blir en ny familjebildning. Michelle är klar. Han behöver ingen mer fadder, han har en och hon tar hand om honom. Noah har en och Moses har en, så jag behöver fortfarande flera faddrar. 150 :-/månad, ni kan avsluta när ni vill, betala in en engångssumma, per kvartal eller som ni känner för. Pengarna går oavkortat till barnen och det de behöver. Jag har inga administrationskostnader, avgifter eller annat och det är bra! Tre faddrar/barn och 450:- i månaden räcker bra här. Jag planerar att de ska gå kvar i den kommunala skolan. Enklast och tryggast är att sätta in pengar på mitt konto i Swedbank, skriv vem du är och din adress så du kan få fortlöpande info om ”ditt” barn. Om du har egna barn/ungdomar så se detta som ett bra tillfälle för dem att få lite omvärldsuppfattning. Jag ska försöka att samla så många faddrar som möjligt till en träff i Sverige, visa lite bilder och prata om livet i Ghana. 84202 435037924 är mitt kontonummer det står på mig Katarina Eklöf.

Nu när huset blir klart får vi utrymme att göra en bra lektionssal och då kan vi ha bättre kontinuitet i hemundervisningen. Jag får en ny volontär nu som ska vara i tre månader och det är toppen, för då kan vi styra upp och planera. Övriga volontärer som kommer under året ska vara allt från 2-5 månader och det är så bra för då hinner man bygga upp relationer och bygga en stabil grund för undervisningen. Undervisning/utbildning är nog nyckeln till att bygga ett bra liv i Ghana. Vi har fortfarande en stor andel analfabeter och många av de som har lärt sig skriva och läsa har ändå problem för de surrar ihop många av språken. I min by pratar man ewe i skolan och ändå säger man sig vilja ut i världen, det finns ett uppenbart problem inbyggt i detta. En del familjer har uppmärksammat detta så de pratar engelska med sina barn hemma och det är bra. ”Mina” barn har plockat upp engelskan snabbt, men även svenskan, så pass att jag kan prata svenska med dem och de svarar på engelska. Jag träffade Kofi från Ghana häromdagen, han bor här i Västerås. Vi ska dela på en container, så jag kan skicka ner ”bra att ha saker” till bygget. Så det blir svenska ytterdörrar på husen. Svenska toastolar och handfat och inte minst sängar från IKEA. Jag tycker att de kan ge mig lite rabatt för marknadsföringen av IKEA i Afrikalandet, eller hur ?

Rask promenad till stationen NU!

 


Kommentarer
Postat av: Frida

Hur kommer man i kontakt med dig?
Mailadress eller liknande!Det verkar så intressant de här!

Svar: Hej. [email protected]. Jag är i Sverige just nu åker tillbaka på Onsd 30/4. Hör gärna av dig ;)
Katarina

2014-04-23 @ 10:23:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0