Huller om buller

 
Bloggen är väl menad som en dagbok och en dagbok skrivs ju dag för dag eller i alla fall så ofta att man minns vad man gjort ? Jag skriver men jag lägger inte alltid in inläggen och då blir det som nu lite "pytt i panna skrivande". Eftersom internet är så segt här blir det så svårt att lägga in bilder, så de kommer också med lite fördröjning. Jag hade skrivit flera sidor om min Sverigevistelse, men missat att lägga ut det och nu är det gamla nyheter. Syftet med resan var att kolla upp min status, det blev inte så mycket av med det eftersom min läkare slog ifrån sig med båda händerna när jag sa att jag hade haft proppar och går på Waran. Det får Accra ta hand om sa han, vet inte om han tror att det är min läkare här i Ghana som heter Accra, hur som helst tog jag honom inte ur den villfarelsen. Efter att ha brottat mig in på mottagningen så tog de motvilligt ett PK test. Det var åt helsike, så för att kunna flyga tillbaka som planerat fick jag injektioner och sprutor med mig att ta själv. Hur det är nu vet jag inte, jag äter medicinerna som jag ska och åker till Accra och testar nästa vecka. Men först ska vår nya hövding celebreras.
 
Jag fick glädjande nog mitt nya barnbarn före utsatt tid, så jag hann att beskåda honom på påskdagen. En stolt storebror förevisade underverket. 
Teodor           Timothy
 
Här i Ghana har jag att ta hand om andra/andras barn. Det har varit många funderingar om hur det ska gå till. Jag har varit runt och tittat på andra barnhem och sett både många bra exempel, en del mindre bra och några direkt dåliga. men det är utifrån mina referensramar. Man måste börja med att bestämma sig vad syftet med barnhemmet är. På många av barnhemmen är det jättemånga barn och där kan jag inte se så stor skillnad mellan att leva på barnhemmet eller utanför. Det kanske är orättvist att säga så, barnen får mat och överlever, men se´n då? Så jag har valt att ha få (10) barn och en högre målsättning med barnhemsvistelsen. Social vellfare har gjort sin inspektion och jag tror att det föll till belåtenhet. En rapport ska skrivas och barnen ska registreras i domstol. Detta är INTE att jämföra med adoption, utan en överenskommelse mellan anhöriga och mig att barnen ska bo i barnhemmet, detta är för att säkra både min och barnens position om något händer.
 
 Bea och barnen
 
Beatrice som är min nuvarande volontär och som ska stanna i tre månader är utbildad förskolelärare, eller jag tror att det heter lärare för de lägre åldrarna, hmmmm........ hon har i alla fall möjlighet att undervisa upp till åk. 3.
Svensk pedagogik och pedagogiken här är inte enkel att förena, barnen är van vid en auktoritär lärare som skriker in kunskap och att då försöka att i lugn samtalston resonera sig fram till något är inte enkelt med de här gossarna. Men Bea kämpar på bra!
På sidan om volontärgärningen så har hon lite bestyr med att hålla byns unga män på respektfullt avstånd. Min vän Luu som är immigrationsofficer tänkte jag kunde vara en bra "livvakt", men han började också prata i termer av att det nog inte skulle vara fel med en ungsvensk fru. Oj,oj,oj ;)
 Luu och Bea
 
Michelle är på gång att flytta in, men det går trögt. han har fortfarande inte förlåtit mig för att jag satte på honom en blöja. Att inte få pinka i varje buske i byn var den optimala kränkningen, så sakta,sakta får jag nu arbeta upp det förtroendet som han hade för mig. Han kommer och går och det får han göra tills vi flyttat in i nya huset. Därifrån är det inte lika lätt att rymma, eftersom det är lite på sidan om.
 
Du som är intresserad av att vara fadder delar fadderskapet med två andra. Så det är m.a.o tre faddrar till varje barn. På så sätt räknar jag med att någon, kanske någon gång i framtiden kan komma och besöka ”sitt” barn. Vill man vara ensam fadder till ett barn kan man givetvis välja att vara det. Barn och faddrar blir länkade till varandra och ni får följa med på ”ert” barns resa genom livet. Vardag och fest, skola och utbildning. Att vara fadder innebär att man betalar 150 :-/ månad. Med tre faddrar innebär det 450 :- och det räcker för att täcka skola och det dagliga livet. Gör en intresseanmälan till [email protected]. Så skickar jag ut betalningsuppgifter. OBS! Pengarna går oavkortat till ”Ditt” barn. Jag behöver dem inte ;) Om du vill kan du starta inbetalningen redan nu till konto 8420-2 435 037 924 det är mitt privata konto i Swedbank. Det går inte att sätta över pengar till Ghana från alla svenska banker, så därför är det säkrare att göra så här. Märk inbetalningen med namn och adress så jag/vi kan skicka ut information om ”ditt” barn.
Du kan också köpa en get eller tre hönor. Det kostar 150:- som en engångskostnad. Du får då ett gåvokort att ge bort i present till någon som redan har allt, att den personen har skänkt ett /flera djur till barnhemmet (ungefär som att plantera ett träd i regnskogen)
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0